Majkl Džekson je nezamenljiv, mnogi su se sa tim složili.

Američki časopis „Rolling Stone“ objavio je 25. juna, povodom godišnjice Džeksonove smrti, dve top liste: prvu sa 50 najboljih Džeksonovih pesama, i drugu sa 20 njegovih najboljih spotova.

Mi ćemo ovaj put da izdvojimo 5 njegovih najlepših pesama po našem izboru.

  •  Smooth Criminal (Bad, 1987) – Majkl Džekson

Džekson je u ovom trenutku bio najveća, najvoljenija pop zvezda na svetu. Ali nisu svi bili srećni zbog nešto agresivnijeg muzičkog stave koji je zauzeo posle trilerskog uspeha.

Navodno su Džekson i Kvinsi Džons danima razbijali glave o tome da li da uvrste ovu pesmu na albumu “Bad”. Starešine Jehovinih svedoka posetile su set tokom snimanja spota i nisu bili zadovoljni nasiljem koje su tu zatekli.

Međutim, Džekson je ostao pri svom stavu, braneći pesmu koja je postala njegov najbolji misk R&B ritma i rok oštrica, i koja predstavlja ključnu tačku ka prelasku na malo mračnije i ozbiljnije teme u njegovoj karijeri.

  • Billie Jean (Thriller, 1982) – Majkl Džekson

Najbolja Džeksonova pesma u sebi sabira sve kontradiktornosti njegove muzike: mladalačku energiju, razjarene živce i čistu, fizičku gracioznost.

Kako je rekao za Rolling Stone te godine, pesma “Billie Jean” odslikava seksualnu paranoju jednog dvadesetčetvorogodišnjaka.

“Devojke koje me čekaju u lobiju hotela, penju se stepenicama do sobe. Čuješ obezbeđenje kako ih tera iz lifta. Ali ti moraš da octanes u sobi i pišeš pesme. Čak i kada završiš sa tim, možeš da razgovaraš samo sa sobom. I da daš sebi oduška dok si na sceni”, kazao je on tada.

Premda je to jedna od prvih pesama koju je Džekson napisao za “Thriller”, Kvinsi Džons. A on ni u ovom slučaju nisu bili sigurni u kojoj bi verziji pesma trebalo da se nađe na albumu. Ako joj je tu uopšte mesto. Pesma traje pet minuta i Džons je bio zabrinut da je dugi intro ono što pesmu uništava.

  • Don’t Stop ‘Til You Get Enough (Off the Wall, 1979)

Bila je to moja prva šansa, kazao je svojevremeno Džekson za ovu pesmu koja je otvorila album “Off the Wall”. I nije se šalio. Šestominutna radosna pop-fank zaraza ispostavila se ne samo kao veliki hit već. Bio je i kao odskočna daska za Džeksona kao solo izvođača.

“Ta pesma mi je toliko značila”, napisao je Džekson u svojim memoarima, “zbog toga što je to bila prva pesma koju sam u celosti ja napisao.”

Upravo je zbog toga ova pesma označila prekretnicu za Džeksona. Jer smo kasnije jasno mogli jasno da vidimo kako sam, ili ponekad uz pomoć prijatelja, vuče konce svoje karijere. Džekson nije samo napisao i otpevao pesmu, već je pevao i prateće vokale i svirao nekoliko instrumenata.

  • I Want You Back (Diana Ross Presents the Jackson 5, 1969)

Već od klavira koji najavljuje početak pesme, “I Want You Back” iznenađuje na svakom svom koraku. A najveće iznenađenje te 1969, da ne kažemo najveći šok, bio je to što je pesmu pevalo dete koje ima tek jedanaest godina, iako se u medijima navodilo i da ima svega osam.

Diki Ričards, Fredi Peren i Fonce Mizeli napisali su demo verziju pesme za Gledis Najt i The Pips pod nazivom “I Wanna Be Free”, ali ju je producent Beri Gordi, osnivač kultne izdavačke kuće “Motown”, prepravio za Džeksono mafiju.

Ovo nije bio njihov prvi, zvanični singl. Pre ove pesme objavili su “Big Boy” 1968, ali je ovo bila prva pesma koja je postala popularna na nivou SAD. Upravo u ovim ranijim nastupima nazire se sve ono što će kasnije prerasti u jednu od najblistavijih karijera popularne muzike.

  • Wanna Be Startin’ Somethin’ (Thriller, 1982)

Originalno napisana tokom jedne od “Off the Wall” sesija, pesma koja je otvorila “Thriller” bila je svojevrsni manifest radikalnih promena u Džeksonovoj karijeri.

Koristeći zaraznu “ma ma se ma ma sa ma ma ku sa” frazu iz hita “Soul Makossa” Manua Dibanga iz Kameruna, koji je svet pevao deset godina ranije, Džekson je odao počast svojim korenima. Ali ova pesma prerasla je u još jednu plesnu himnu.

“To je pesma koju možeš da pustiš u klubu ili da je slušaš dok se znojiš tokom treninga”, opisao ju je Džekson jednom prilikom.

Ali to je takođe i pesma čiji tekst nosi dramu, a vocal donosi veliku tenziju. Negde između skakutavih sintisajzera, bubnjarskih boja brazilskog perkusioniste Paulinja da Koste, vrelih duvačkih tonova smešten ej zarazni ritam koji ne prestaje.

Ako je album “Off the Wall” bio vrhunac Džeksonove disko ere, ova pesma je najbolji primer post-disko ere, svega dobrog što je kasnije nastalo u pop pravcu.